Wszystko o białkach roślinnych

Białko roślinne to zamiennik białka zwierzęcego. Największe znaczenie ma dla wegetarian i wegan, których dieta składa się głównie z roślin, ale też inne osoby powinny z niego korzystać. Dieta rozszerzona o białka roślinne wpływa pozytywnie na zdrowie i wspomaga odchudzanie. Jest również korzystne dla sportowców. Jakie są rodzaje białek roślinnych i co wnoszą do naszej diety? Odpowiedzi znajdą się w poniższym artykule.

Właściwości białek roślinnych

Białka roślinne mają wiele zalet. Są korzystne dla zdrowia, a także wspomagają w odchudzaniu. Inne właściwości białka to:

  • łatwo można się nimi nasycić
  • szybsze efekty w odchudzaniu
  • przeciwdziałają schorzeniom układu sercowo-naczyniowego
  • zapobiegają doprowadzeniu do otyłości
  • przeciwdziałają nadciśnieniu i cukrzycy
  • obniżają zły cholesterol i ciśnienie
  • przyczyniają się do spadku poziomu glukozy we krwi
  • zmniejszają ryzyko chorób przewlekłych
  • wspomagają metabolizm
  • budują i regenerują mięśnie

Rodzaje białek roślinnych

Każdy produkt, mający pochodzenie roślinne, dostarcza nawet małą ilość białka do organizmu. Natomiast większą ilość takiego białka można znaleźć w roślinach strączkowych i orzechach. Te produkty mogą dostarczać organizmowi porównywalną ilość białka do mięsa. Rośliny strączkowe mają małą ilość metioniny, dlatego nie zalicza się je do pełnowartościowych źródeł białka. Najwięcej zawiera go soja. Stanowi dobrą alternatywę dla mięsa. Oprócz soi w diecie wegetariańskiej spożywa się również fasolę, soczewicę, orzechy, ciecierzycę czy komosę ryżową. Aby dodatkowo wzbogacić swoją dietę w białko, można spożywać produkty zbożowe.

Białko konopne

Białka konopi powstają z konopi siewnej. Białka te nie odurzają, ponieważ nie mają właściwości psychotropowych.  Białko to zawiera duże ilości błonnika, tym samym wspomagając przewód pokarmowy i  odchudzanie. Dzięki niemu można czuć się sytym przez bardzo długi czas. Dodatkowo jest bogate w kwasy tłuszczowe omega 3 i 6, które chronią przed takimi chorobami jak: miażdżyca, udar mózgu, a nawet zawał serca. Zawiera również witaminę E, która ma korzystny wpływ na skórę. Ponadto jest to białko pełnowartościowe, więc dobrze sprawdzi się u osób, które uprawiają sport. (Zobacz białka konopne – https://hempking.eu/pl/bialko-konopne/)

Białko z grochu

Groch to dobre źródło białka dla wegan, wegetarian czy też dla tych, którzy chcą ograniczyć spożywanie produktów zwierzęcych. Zawiera małą ilość tłuszczu i charakteryzuje go niski indeks glikemiczny, co oznacza, że nie podnosi szybko poziomu cukru we krwi. To bogate źródło takich składników jak: potas, fosfor, magnez czy wapń. Dodatkowo jest bogaty w witaminę B. Ponadto, białko roślinne pochodzące z grochu pomaga rozbudować mięśnie, a także zawiera błonnik, który wpływa na wysoki poziom sytości. Obniża również ciśnienie we krwi i przeciwdziała chorobom sercowym.

Białko z ciecierzycy

Ciecierzyca jest bogatym źródłem białka. Dostarcza również większość aminokwasów. Natomiast nie dostarcza wszystkich, dlatego warto wzbogacić ją o produkty zbożowe, nasiona czy inne rośliny strączkowe. Dostarcza wysokiej jakości białko, a więc powinna być produktem, po który często sięgają wegetarianie czy weganie, ale też inne osoby, ponieważ wpływają pozytywnie na zdrowie. Zawiera również węglowodany złożone i witaminy A, C, E i B i związki mineralne: żelazo, mangan, miedź, wapń, magnez i potas. Zawiera antyoksydanty, które korzystnie wpływają na serce i zapobiegają nowotworom. Jest również źródłem błonnika pokarmowego. 

Zastosowanie białek roślinnych w diecie

Białko roślinne nie przyswaja się tak dobrze jak to zwierzęce, natomiast w przeciwieństwie do niego nie dostarcza tłuszczów nasyconych, których nadmiar może być szkodliwy dla zdrowia. To źródło białka witamin i minerałów. Zawiera również wszystkie aminokwasy, jakich potrzebuje człowiek. Natomiast warto je łączyć z innymi produktami zawierającymi białko, aby poprawić przyswajalność. W ten sposób dieta stanie się również bardziej zróżnicowana. Najlepiej je łączyć z produktami zbożowymi, orzechami, grzybami czy kaszami albo ryżem. Również komosa i soja dostarczą wystarczającą ilość białka. Niewątpliwą zaletą diety opartej o białko roślinne jest błonnik, który wpływa pozytywnie na układ pokarmowy. W porównaniu do mięsnych źródeł białka, roślinne trawi się o wiele szybciej, natomiast mięso może przez długi czas zalegać w układzie pokarmowym, tworząc w nim niebezpieczne toksyny.

Dieta roślinna jest bardzo korzystna dla zdrowia człowieka. Weganie, wegetarianie, czy inne osoby, powinny włączać do swojej diety białko roślinne, ponieważ zapobiega wielu chorobom i znacznie usprawnia działanie organizmu. Ponadto białko to jest bogatym źródłem błonnika, który usprawnia układ pokarmowy, sprawia, że na dłużej można być sytym i poprawia metabolizm. To wszystko może również mieć wpływ na zrzucenie zbędnych kilogramów. Sportowcy również powinni czerpać korzyści z tego białka, ponieważ tak samo, jak białko zwierzęce, wspomaga budowanie tkanki mięśniowej. Warto łączyć białko roślinne np. z produktami zbożowymi albo innymi źródłami białka.

Bibliografia:

  1. https://foodsbyann.com/Bialko-roslinne-co-to-jest-Zrodla-wystepowania-blog-pol-1611308763.html
  2. https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/bialko-roslinne-zrodla-i-wlasciwosci-bialka-pochodzenia-roslinnego-aa-QHNG-t9Rt-HfjB.html
  3. https://activus-sport.pl/bialko-roslinne
  4. https://biogo.pl/blog/czy-bialko-konopne-jest-zdrowe-dowiedz-sie-jak-je-spozywac-i-poznaj-jego-wlasciwosci/
  5. https://dietetycy.org.pl/bialko-grochu/
  6. https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/ciecierzyca-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosc-odzywcza,6723,n,168
  7. https://www.akademiadietetyki.pl/dietetyka/czy-bialko-roslinne-wystarczy/

One thought on “Wszystko o białkach roślinnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.